Workshop telefonische aanmelding
Ieder buurtbemiddelingstraject start met de aanmelding. Deze wordt gedaan door de coördinator buurtbemiddeling, een ondersteunend vrijwilliger of soms door de telefonische receptie of het aanmeldteam binnen de organisatie. De aanmelding vormt tevens de start van het proces van een bewoner op weg naar een oplossing voor de burenoverlast.
De zelfredzaamheid van bewoners stimuleren
Kenmerkend aan buurtbemiddeling is de overtuiging dat bewoners samen tot de oplossing voor hun burenproblemen kunnen komen. Buurtbemiddelaars nemen het probleem dus niet van hen over (geen aap op de schouder) om het op te lossen. Vanaf het moment van de telefonische aanmelding wordt de zelfredzaamheid van bewoners gestimuleerd en worden zij gemotiveerd om aan te nemen dat zij zelf onderdeel zijn van het probleem en van de oplossing.
Jouw coachende en begrenzende rol

Dit vraagt van jou als gesprekspartner in de aanmelding om meteen al een coachende rol aan te nemen, om bewoners voor hun bijdrage aan het bemiddelingstraject te motiveren. Hierbij is het belangrijk om erkenning te geven voor emoties. Daar tegenover staat dat je bewoners ook mag begrenzen wanneer ze hun volledige verhaal aan de telefoon aan jou willen doen. De tips en tools om deze rol op een goede manier te vervullen leer jij in de workshop ‘ telefonische aanmelding’.
Deze training biedt coordinatoren, ondersteunend vrijwilligers en aanmeldmedewerkers :
- Inzicht in de verschillen tussen telefonische en face to face communicatie en tips en tricks om hun telefonische vaardigheden te versterken
- De mogelijkheid hun vaardigheden om verbinding te maken met bewoners te vergroten
- Inzicht in welke casussen wel en welke niet geschikt zijn voor buurtbemiddeling, en wat te doen wanneer een casus niet geschikt is voor buurtbemiddeling
- Oefening in welke vragen ze tijdens de telefonische aanmelding kunnen stellen om de motivatie van een bewoner voor het buurtbemiddelingstraject te toetsen
- Theorie en oefening in de uitleg om te geven over het bemiddelingstraject
- Tips en tools hoe zij bewoners erkenning kunnen geven voor hun emoties en bewoners die hun hele verhaal aan de telefoon aan hen willen doen respectvol kunnen afremmen
- Inzicht in de grenzen in de telefonische aanmelding van bewoners en wanneer ze doorschakelen naar inzet van de bemiddelaars om de intake (telefonisch) te doen.
De te verwachten resultaten:
- Deelnemers ontwikkelen/versterken hun telefonische communicatieve vaardigheden
- Deelnemers maken een betere connectie met bewoners aan de telefoon
- Er wordt een betere inschatting gemaakt of casussen wel of niet geschikt zijn voor buurtbemiddeling
- De telefonische aanmelding gaat een betere voorbereiding vormen voor het bemiddelingstraject
- Bewoners starten met heldere verwachtingen en meer motivatie aan het bemiddelingstraject
- De aanmeldgesprekken met bewoners nemen minder tijd in beslag doordat bewoners die lang van stof zijn op een positieve manier begrensd worden
Praktische informatie
Deze online workshop duurt 3 uur en vindt plaats via zoom. Na de training krijg je een handige hand-out. De kosten zijn 75 euro excl btw per deelnemer.
De workshop is op open inschrijving en staat gepland op:
- Vrijdagochtend 10 sept van 9 tot 12 uur
- maandagavond 2o sept 19 tot 22 uur
Kun je niet op één van deze data, laat het dan even weten, dan gaan we op zoek naar een passende datum voor jou. Deze workshop is ook in company te boeken, dan is het ook mogelijk om hem fysiek op locatie te verzorgen. Hiervoor is de prijs op aanvraag.
Wil je meer weten over de training ‘telefonische aanmelding’ neem dan nu contact op.